De vroegere topman van de Belgische spoorwegen NMBS, Leo Pardon, heeft de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda nooit vertrouwd. Hij maakte zich tijdens de aanbestedingsprocedure van de Fyra al zorgen over de slechte reputatie van het bedrijf en de holding Finmeccanica en daarom waren er extra bepalingen in het contract opgenomen.
Pardon zei dat vrijdag in een interview met de Belgische krant De Tijd.
Omdat de Nederlandse en Belgische spoorwegen genoeg kennis in huis hadden, dacht Pardon dat het goed zou komen. Maar voor de extra zekerheid heeft de NMBS “spijkerharde garanties aangebracht in het contract met boeteclausules en verbrekingsmogelijkheden”, aldus Pardon.
Volgens hem was er toen ook twijfel over de andere overgebleven kandidaat, Alstom, om de hogesnelheidstrein te bouwen.
Druk van Nederlandse kant
Eigenlijk voldeden de offertes van beide bouwers niet, maar was het volgens Pardon geen oplossing om de hele procedure over te doen.
Hij zegt dat er veel druk was om haast te maken met het dossier, "vooral vanuit Nederlandse kant. Vergeet niet dat de Benelux-trein, waar men nu zo lyrisch over doet, een krakkemikkig ding was geworden." De Belgen bestelden uiteindelijk maar drie in plaats van tien treinen.
Aankoopprocedure Fyra correct
Pardon vindt het vreemd dat na al die keuringen en testen die de trein onderging, al enkele weken na de ingebruikname plots honderden dingen fout gingen.
"Hoe kan dat? Vreemd toch dat men die treinen überhaupt liet rijden. Dat is volgens mij een belangrijkere vraag dan het verloop van de aankoop." Pardon zegt dat die procedure correct was en dat er niet is gesjoemeld met het dossier.
Stekker uit de Fyra
De Belgische spoorwegen trokken vorige week de stekker uit de hogesnelheidslijn Fyra. De treinen die door AnsaldoBreda zijn gebouwd om tussen Amsterdam en Brussel te rijden kenden een aanhoudende stroom van technische mankementen. De NS nam afgelopen maandag hetzelfde besluit.
De Belgische justitie buigt zich over mogelijke onregelmatigheden bij de aanbestedingsprocedure voor de Fyra-treinen. De top van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS liet de afgelopen maanden een onderzoek uitvoeren naar de aanbestedingsprocedure. Wat het resultaat van het onderzoek door advieskantoor Ernst & Young is, is niet openbaar gemaakt.
Volgens de NOS, die zegt het rapport in te hebben gezien, zijn er onregelmatigheden ontdekt bij de aanbestedingsprocedure. De prijs van de Fyra steeg begin 2004 ineens met bijna 2 miljoen euro in waarde. Dat kan duiden op voorkennis van AnsaldoBreda bij de aanbesteding.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl